I oktober 1932 blir en mann funnet druknet i Puddefjorden. Saken blir etterforsket som et mystisk dødsfall, og spørsmålet dukker opp: Har det noen sammenheng med det uoppklarte drapet på konsul Frimann, natt til 1. januar 1900?
I andre bind av trilogien om det tyvende århundre, 1950. High Noon(1998), tas trådene fra den første saken opp igjen, og på ny må spørsmålet stilles: Hva var motivet, dengang og nå? Hvem holder ennå hemmelig det han – eller hun – vet? Og – kan den skyldige ennå avsløres?
Påvirkningen utenfra er sterkere i denne perioden, fra Moskva og Berlin i mellomkrigstiden, fra Hollywood og Memphis på 1950-tallet. Den amerikanske westernfilmen fra 1952, High Noon, med sin klassiske konflikt mellom engasjement og feighet, blir til syvende og sist det bærende symbolet på alle de konfrontasjonene den dramatiske, midtre delen av det tyvende århundre ble satt sammen av. De fem mørke årene under tysk okkupasjon danner et naturlig midtpunkt i boken, der vi møter igjen en rekke av personene fra 1900. Morgenrød. – Nesten alle stilles for sentrale valg, men hvem velger rett, og hvem velger feil? Og finnes det noen nyanser mellom rett og galt?
Som i første bind spennes det opp et bredt lerret, der historiske begivenheter av både internasjonal, nasjonal og lokal karakter danner bakgrunnsteppet, fra sommerolympiaden i Berlin 1936, over den spanske borgerkrigen til 9. april 1940; derfra gjennom krigen – med landssvik, Telavåg, motstandsarbeid og den store eksplosjonsulykken på Bergen havn 20. april 1944 som noen av temaene – frem til etterkrigstiden, Gerhardsenperioden og den kalde krigen. Som et nesten hørbart akkompagnement ligger musikken; fra swingjazz og tysk dansemusikk på 30-tallet til bebop og rock ‘n roll-opptøyer i 1950-årene, med jazzsaksofonisten Leif Pedersen og kvinnene rundt ham som sentrale skikkelser.
Vi følger flere slektsledd i familiene Moland, Brandt, Nesbø og Helgesen, der skjebnelinjer krysses og skilles, i et fargerikt mønster av kjærlighet og svik, forventning og savn. Igjen er det de store temaene i livet handlingen samler seg om, fødsel og død, suksess og fiasko; og i løpet av handlingen ser også en liten gutt med etternavnet Veum dagens lys …
Men under det hele ligger fremdeles det ubesvarte spørsmålet: Hva var det egentlig som skjedde nyttårsnatten 1900? Vil sannheten noensinne komme frem? Og får den i så fall noen betydning, for dem som ennå lever?
Fra pressen:
"Fargesterkt og fengslende (…) Her er det bare å hengi seg til leselysten. Det myldrer, lever og puster i denne boken." (Berit Kobro, VG.)
"Gunnar Staalesen innfrir de store forventningene etter fjorårets suksessroman (…) velfortalt, kunnskapsmettet og behagelig lettlest." (Kåre Bulie, Dagens Næringsliv.)
"Den som ventar på noko godt, ventar ikke til fånyttes. Og dei som har venta eit heilt år på å få band to av Gunnar Staalesen sin store bergens-krønike i hende vil neppe verta skuffa. I ’1950. High Noon’ maktar Staalesen å halda oppe både den store forteljekunsten og det spennande drivet frå fyrste bandet." (Nils Kvamsdal, Hordaland.)
"De som har leste første bok, vil huske de mange livfulle scenene fra Bergens fortid. Aller sterkest står den dramatiske bybrannen i 1916 for oss. Årets bok har et nesten like dramatisk høydepunkt i skildringen av eksplosjonsulykken på Vågen 1944." (Eilif Eide, Bergens Tidende.)
"Andet bind av nordmanden Gunnar Staalesens underholdende, overvældende og storartet skrevne romantrilogi holder dampen oppe. (…) Det er en totalroman som vi næppe får magen til på dansk." (Preben Meulengracht, Jyllandsposten.)
Utgivelsesdato: 1998
Forlag: Gyldendal
Sjanger: Roman
Språk: Norsk
Oversettelser: Dansk,Fransk