2020. Post festum har fått en strålende mottagelse av anmelderne i løpet av de første ukene etter utgivelsen.
Dette skriver anmelderne blant annet:
(Fem hjerter av seks) "Rik Bergenshistorie fra Staalesen (...) Svaret på gåten er overraskende originalt, og godt motivert med forgreninger tilbake til krigen (...) Historien om hvordan Bergen, Norge og verden har utviklet seg er fortalt på kledelig bergensk vis - rett frem uten for mye dill dall." (Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende)
"De grundige partiene er velskrevne, de kommer personene nær og gir innsikt for den som husker, kanskje også for en yngre leser som ikke kjenner begivenhetene igjen (...) De 505 sidene framstår som en drøy munnfull i all sin detaljrikdom, samtidig er de nesten for få (...) Når det er sagt, jeg leste med stor interesse, tålmodigheten ble satt på sine prøver, men den bestod dem alle - med god margin." (Leif Ekle, NRK.)
(Terningkast 5) "Lesefest! Fortsettelsen av Gunnar Staalesens historiske romanserie fra Bergen er et skattkammer for en historieinteressert leser (...) Aller sterkest er skildringen av 22. juli, som også utgjør forsidebildet (...) Plot og relasjonstråder er imponerende godt puslet sammen. Og alt er gjennomført på detaljnivå, helt ned til hvilke dataspill som var moderne." (Elin Brend Bjørhei, VG.)
(Terningkast 4) "I det hele tatt, er du født etter 1990, så er det din samtidshistorie som rulles opp mot et hullete bakteppe av et kriminalmysterium. Det er spennende, fordi samtidshistorie er spennende, og fordi Staalesen kan kunsten å formidle." (Fartein Horgar, Adresseavisen)
"Staalesens prosa flyter lett (...) Staalesen er grundig i beskrivelsen av historiske detaljer, sjonglerer ubesværet med ulike dialekter, og han har stålkontroll på det etter hvert ganske innfløkte persongalleriet. Gamle skurker og ofre dukker opp, samt flere av (de fiktive) Bergens-familiene fra de foregående bøkene (...) Terrorangrepene i New York og massakren på Utøya blir en del av handlingen, og forfatteren klarer å skape rørende scener fra Utøya uten at det føles spekulativt." (Mari Grydeland, Aftenposten)