1900. Christian Molands hemmelige liv er et skuespill basert på en av hovedfortellingene i Gunnar Staalesens 1900-trilogi. Teksten er utformet som en monolog med innlagte spillescener og er skrevet spesielt for Frode Rasmussen og Yvonne Øyen. Skuespillet ble utgitt i bokform på Gyldendal høsten 2005, og urpremieren fant sted på Altona Teater (Augustin Hotel) 22. februar 2006.
I 1900. Christian Molands hemmelige liv får vi et gjensyn med politimannen Christian Moland og den forføreriske Maren Kristine Pedersen, et kjærlighetsforhold som har grepet et stort antall lesere og et begeistret teaterpublikum tidligere. Handlingen foregår i Bergen i perioden 1900-1946, en periode preget av bybrann og gjenoppbygning, av politiske og andre motsetninger, men for Christian Moland og Maren Kristine Pedersen først og fremst dette: de vanskelige valgene i livet, valget mellom å følge kjærligheten eller la være...
Forestillingen fikk en strålende mottagelse av både publikum og presse. Bergens Tidendes anmelder, Arild Berg Karlsen, skrev 23.02.2006:
"Kanskje har Bergen fått en ny teaterklassiker? - I alle fall er denne tette fortellingen om Christian Moland og Maren Kristine Pedersen en nydelig 'spinoff' fra Gunnar Staalesens '1900'-trilogi, strålende spilt av Frode Rasmussen og Yvonne Øyen, og dessuten betydelig lettere å sette opp enn gigantforestillingene 'Maskespill' og 'Maskefall'. (...) Det er tatt betydelig ned i størrelse denne gang. To personer på scenen og en ved klaveret, og med en meget enkel scenografi. Til gjengjeld har Gunnar Staalesen spesialsydd forestillingen til sine skuespillere. (...) (Frode Rasmussen) gjør det så overbevisende at vi ser det for vårt indre øye, til tross for at scenen bare inneholder en sofa, en lenestol og et bord med radio på. (...) Mens Frode Rasmussen er på scenen hele tiden, kommer (Yvonne Øyen) bare innom på raske besøk, men det er ofte der og da de viktige tingene - vendepunktene finner sted. Og i bakgrunnen sitter unge Jonas Nielsen ved klaveret og har en viktig rolle. Det er på mange måter musikken som setter tiden og tidsånden - en oppgave han kommer meget bra fra. (...) Er det så skapt en ny klassiker i Bergen? Vi kan håpe det. (...) Det har vi her i Bergen fortjent."
Utgivelsesdato: 2006
Urpremiere: 22. februar 2006
Urscene: Altona Teater